Experter har på uppdrag av WHO sammanställt den forskning som finns kring hur fett påverkar vår hälsa, bland annat forskningen kring hur intaget av fett påverkar risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom. Genomgången av den vetenskapliga litteraturen visar att ett intag av mättat fett (upp till 18 % av energin från mättat fett) inte påverka risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom. Inte heller ett generellt högt intag av fett (upp till 47 % av energin från fett) påverkar risken att drabbas, enligt WHO:s genomgång. (Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör intaget av fett vara ca 30 % av energin och intaget av mättat fett maximalt 10 % av energin.)
Mättat fett har länge setts som bidragande orsak till hjärt-kärlsjukdom. På senare tid har bilden nyanserats och många faktorer anses spela roll i sjukdomsutvecklingen, som rökning, stress och andra kostfaktorer. Min kollega Helena Lindmark Månsson, som är ansvarig för Svensk Mjölk Nutritionsforskning, säger att sammanställningen är mycket intressant eftersom den kan bidra till att omvärdera synen på mjölkfett.
I kostrekommendationer världen över rekommenderas ett begränsat intag av mättat fett, framför allt på grund av att det kopplats till ökad risk för hjärt-kärlsjukdom. Den nya sammanställningen av forskningen, som är tänkt att ligga till grund för kommande kostrekommendationer, hittar alltså inga sådana samband.
Mer utförlig information finns i det senaste numret av Mjölkspegeln.
Om du vill kommentera, fyll i formuläret nedan.
© 2009 Svensk Mjölk
Kommentarer